23609800

Sagsformulering med brug af den kognitive diamant.

Den kognitive diamant kan bruges på to måder, dels til den indledende sagsformulering og dels til analyse af en problemsituation.

Sagsformulering

  1. Under den indledende samtale identificeres ændringer i omgivelserne, generelle tankemønstre, følelser, kropsfornemmelser og adfærd. Undervejs udfylder behandleren Den kognitive diamant.
  2. Eventuelt kan oplysningerne uddybes med specifikke spørgsmål.
  3. Elementerne i Den kognitive diamant gennemgås i den rækkefølge patienten, under den indledende samtale, berettede om dem. Der reflekteres over, hvordan elementerne påvirker hinanden.
  4. Psykoedukation om hvordan tanker, følelser, kropsfornemmelser og adfærd gensidigt påvirker hinanden, og at en ændring af en af delene ofte vil medføre en ændring af de andre, hvilket er grundlaget for kognitiv adfærdsterapi.

Eksempel:
En patient med depression fortæller om nedtrykthed, skyld, irritation (følelser), om forudgående skilsmisse og fyring fra arbejdet (ændring i omgivelserne), oplevelse af at have fejlet, at være en fiasko (tanker), træthed, rastløshed, knugende fornemmelse i maven (kropsfornemmelser), og at han har isoleret sig, har forskudt døgnrytmen og drikker lidt mere end vanligt (adfærd).

Kognitive skemaer:

[print-pdf pdf_url="https://kognitiv-center.dk/wp-content/uploads/2017/10/Den-kognitive-diamant.pdf"/]  Sagsformulering
[print-pdf pdf_url="https://kognitiv-center.dk/wp-content/uploads/2017/10/Den-kognitive-diamant.pdf"/]  Den kognitive diamant 
[print-pdf pdf_url="https://kognitiv-center.dk/wp-content/uploads/2017/10/Aktivitetsskema.pdf"/]  Aktivitetsskema
[print-pdf pdf_url="https://kognitiv-center.dk/wp-content/uploads/2017/10/3-kolonne-skema.pdf"/]  3-kolonneskema 
[print-pdf pdf_url="https://kognitiv-center.dk/wp-content/uploads/2017/10/4-kolonne-skema.pdf"/]  4-kolonneskema
[print-pdf pdf_url="https://kognitiv-center.dk/wp-content/uploads/2017/10/Skema-til-adfærdseksperiment.pdf"/]  Adfærdseksperiment

Sagsformulering med brug af den kognitive diamant.

Den kognitive diamant kan bruges på to måder, dels til den indledende sagsformulering og dels til analyse af en problemsituation.

Sagsformulering

  1. Under den indledende samtale identificeres ændringer i omgivelserne, generelle tankemønstre, følelser, kropsfornemmelser og adfærd. Undervejs udfylder behandleren Den kognitive diamant.
  2. Eventuelt kan oplysningerne uddybes med specifikke spørgsmål.
  3. Elementerne i Den kognitive diamant gennemgås i den rækkefølge patienten, under den indledende samtale, berettede om dem. Der reflekteres over, hvordan elementerne påvirker hinanden.
  4. Psykoedukation om hvordan tanker, følelser, kropsfornemmelser og adfærd gensidigt påvirker hinanden, og at en ændring af en af delene ofte vil medføre en ændring af de andre, hvilket er grundlaget for kognitiv adfærdsterapi.

Eksempel:
En patient med depression fortæller om nedtrykthed, skyld, irritation (følelser), om forudgående skilsmisse og fyring fra arbejdet (ændring i omgivelserne), oplevelse af at have fejlet, at være en fiasko (tanker), træthed, rastløshed, knugende fornemmelse i maven (kropsfornemmelser), og at han har isoleret sig, har forskudt døgnrytmen og drikker lidt mere end vanligt (adfærd).

Kognitive skemaer:

[print-pdf pdf_url="https://kognitiv-center.dk/wp-content/uploads/2017/10/Den-kognitive-diamant.pdf"/]  Sagsformulering
[print-pdf pdf_url="https://kognitiv-center.dk/wp-content/uploads/2017/10/Den-kognitive-diamant.pdf"/]  Den kognitive diamant 
[print-pdf pdf_url="https://kognitiv-center.dk/wp-content/uploads/2017/10/Aktivitetsskema.pdf"/]  Aktivitetsskema
[print-pdf pdf_url="https://kognitiv-center.dk/wp-content/uploads/2017/10/3-kolonne-skema.pdf"/]  3-kolonneskema 
[print-pdf pdf_url="https://kognitiv-center.dk/wp-content/uploads/2017/10/4-kolonne-skema.pdf"/]  4-kolonneskema
[print-pdf pdf_url="https://kognitiv-center.dk/wp-content/uploads/2017/10/Skema-til-adfærdseksperiment.pdf"/]  Adfærdseksperiment

Kognitive skemaer:

[print-pdf pdf_url="https://kognitiv-center.dk/wp-content/uploads/2017/10/Den-kognitive-diamant.pdf"/]  Sagsformulering
[print-pdf pdf_url="https://kognitiv-center.dk/wp-content/uploads/2017/10/Den-kognitive-diamant.pdf"/]  Den kognitive diamant 
[print-pdf pdf_url="https://kognitiv-center.dk/wp-content/uploads/2017/10/Aktivitetsskema.pdf"/]  Aktivitetsskema
[print-pdf pdf_url="https://kognitiv-center.dk/wp-content/uploads/2017/10/3-kolonne-skema.pdf"/]  3-kolonneskema 
[print-pdf pdf_url="https://kognitiv-center.dk/wp-content/uploads/2017/10/4-kolonne-skema.pdf"/]  4-kolonneskema
[print-pdf pdf_url="https://kognitiv-center.dk/wp-content/uploads/2017/10/Skema-til-adfærdseksperiment.pdf"/]  Adfærdseksperiment

Sagsformulering med brug af den kognitive diamant.

Den kognitive diamant kan bruges på to måder, dels til den indledende sagsformulering og dels til analyse af en problemsituation.

Sagsformulering

  1. Under den indledende samtale identificeres ændringer i omgivelserne, generelle tankemønstre, følelser, kropsfornemmelser og adfærd. Undervejs udfylder behandleren Den kognitive diamant.
  2. Eventuelt kan oplysningerne uddybes med specifikke spørgsmål.
  3. Elementerne i Den kognitive diamant gennemgås i den rækkefølge patienten, under den indledende samtale, berettede om dem. Der reflekteres over, hvordan elementerne påvirker hinanden.
  4. Psykoedukation om hvordan tanker, følelser, kropsfornemmelser og adfærd gensidigt påvirker hinanden, og at en ændring af en af delene ofte vil medføre en ændring af de andre, hvilket er grundlaget for kognitiv adfærdsterapi.

Eksempel:
En patient med depression fortæller om nedtrykthed, skyld, irritation (følelser), om forudgående skilsmisse og fyring fra arbejdet (ændring i omgivelserne), oplevelse af at have fejlet, at være en fiasko (tanker), træthed, rastløshed, knugende fornemmelse i maven (kropsfornemmelser), og at han har isoleret sig, har forskudt døgnrytmen og drikker lidt mere end vanligt (adfærd).