Den kognitive diamant – Analyse af en problemsituation

Den kognitive diamant kan bruges på to måder, dels til den indledende sagsformulering og dels til analyse af en problemsituation.

Analyse af problemsituation                
En nylig og helt konkret problemsituation analyseres.

  1. Situationen beskrives kort. Hvem? Hvad? Hvor? Hvornår?
  2. Følelser identificeres. ”Hvad følte du i situationen”? Modsat tanker kan følelser beskrives med ét ord, bortset fra følelsen ”ked af det”.
  3. Tanker identificeres. ”Hvad gik gennem hovedet på dig, lige da du følte sådan”?
  4. Kropsfornemmelser identificeres. ”Hvad mærkede du i kroppen”?
  5. Adfærd identificeres. ”Hvad gjorde du”?
  6. Patient og behandler reflekterer sammen over, hvordan elementerne påvirker hinanden.
  7. Psykoedukation om hvordan tanker, følelser, kropsfornemmelser og adfærd gensidigt påvirker hinanden, og at en ændring af en af delene ofte vil medføre en ændring af de andre, hvilket er grundlaget for kognitiv adfærdsterapi.

Eksempel:
En patient med socialfobi beskriver en situation på arbejdet. Situation: møde på arbejdet sidste onsdag, hvor jeg skulle præsentere mig. Følelse: angst. Tanker: De andre vil kunne se, at jeg er nervøs, og vil tænke, at jeg er svag. Krop: Hjertebanken, svedige håndflader, rysten på hænderne. Adfærd: Drak af krus med begge hænder, skjulte hænderne under bordet, undgik øjenkontakt

Kognitive skemaer:

 Sagsformulering
 Den kognitive diamant 
  Aktivitetsskema
  3-kolonneskema 
  4-kolonneskema
  Adfærdseksperiment

Den kognitive diamant – Analyse af en problemsituation

Den kognitive diamant kan bruges på to måder, dels til den indledende sagsformulering og dels til analyse af en problemsituation.

Analyse af problemsituation                
En nylig og helt konkret problemsituation analyseres.

  1. Situationen beskrives kort. Hvem? Hvad? Hvor? Hvornår?
  2. Følelser identificeres. ”Hvad følte du i situationen”? Modsat tanker kan følelser beskrives med ét ord, bortset fra følelsen ”ked af det”.
  3. Tanker identificeres. ”Hvad gik gennem hovedet på dig, lige da du følte sådan”?
  4. Kropsfornemmelser identificeres. ”Hvad mærkede du i kroppen”?
  5. Adfærd identificeres. ”Hvad gjorde du”?
  6. Patient og behandler reflekterer sammen over, hvordan elementerne påvirker hinanden.
  7. Psykoedukation om hvordan tanker, følelser, kropsfornemmelser og adfærd gensidigt påvirker hinanden, og at en ændring af en af delene ofte vil medføre en ændring af de andre, hvilket er grundlaget for kognitiv adfærdsterapi.

Eksempel:
En patient med socialfobi beskriver en situation på arbejdet. Situation: møde på arbejdet sidste onsdag, hvor jeg skulle præsentere mig. Følelse: angst. Tanker: De andre vil kunne se, at jeg er nervøs, og vil tænke, at jeg er svag. Krop: Hjertebanken, svedige håndflader, rysten på hænderne. Adfærd: Drak af krus med begge hænder, skjulte hænderne under bordet, undgik øjenkontakt

Kognitive skemaer:

 Sagsformulering
 Den kognitive diamant 
  Aktivitetsskema
  3-kolonneskema 
  4-kolonneskema
  Adfærdseksperiment

Kognitive skemaer:

 Sagsformulering
 Den kognitive diamant 
  Aktivitetsskema
  3-kolonneskema 
  4-kolonneskema
  Adfærdseksperiment

Den kognitive diamant – Analyse af en problemsituation

Den kognitive diamant kan bruges på to måder, dels til den indledende sagsformulering og dels til analyse af en problemsituation.

Analyse af problemsituation                
En nylig og helt konkret problemsituation analyseres.

  1. Situationen beskrives kort. Hvem? Hvad? Hvor? Hvornår?
  2. Følelser identificeres. ”Hvad følte du i situationen”? Modsat tanker kan følelser beskrives med ét ord, bortset fra følelsen ”ked af det”.
  3. Tanker identificeres. ”Hvad gik gennem hovedet på dig, lige da du følte sådan”?
  4. Kropsfornemmelser identificeres. ”Hvad mærkede du i kroppen”?
  5. Adfærd identificeres. ”Hvad gjorde du”?
  6. Patient og behandler reflekterer sammen over, hvordan elementerne påvirker hinanden.
  7. Psykoedukation om hvordan tanker, følelser, kropsfornemmelser og adfærd gensidigt påvirker hinanden, og at en ændring af en af delene ofte vil medføre en ændring af de andre, hvilket er grundlaget for kognitiv adfærdsterapi.

Eksempel:
En patient med socialfobi beskriver en situation på arbejdet. Situation: møde på arbejdet sidste onsdag, hvor jeg skulle præsentere mig. Følelse: angst. Tanker: De andre vil kunne se, at jeg er nervøs, og vil tænke, at jeg er svag. Krop: Hjertebanken, svedige håndflader, rysten på hænderne. Adfærd: Drak af krus med begge hænder, skjulte hænderne under bordet, undgik øjenkontakt

Bestil tid online
Ring 23 60 98 00